Oglasi nekretninu
Nekretnine

Kako prenijeti vlasništvo nekretnine – vodič kroz gruntovnicu i katastar

01-07-2025 / Regent Zagreb
Kako prenijeti vlasništvo nekretnine – vodič kroz gruntovnicu i katastar

Kupili ste svoj prvi stan i sada se nalazite pred pitanjem kako prenijeti vlasništvo nekretnine na svoje ime? Boli vas glava, a još niste ni počeli? Nema potrebe za time. Upis vlasništva u katastar i gruntovnicu na prvu se čini kompliciran, ali nije baš tako teško. Kroz ovaj vodič, korak po korak, objasnit ćemo što morate učiniti kako biste službeno postali vlasnik nekretnine, koji su dokumenti potrebni i koje su važne pravne obveze koje trebate ispuniti.

Što su katastar i gruntovnica?



Prije nego što zaronimo u detalje postupka prenosa vlasništva, budite sigurno da razumijete osnovnu razliku između katastra i gruntovnice jer oba sustava imaju svoju ulogu kod upisa vlasništva, a sada su objedinjene u sustavu Zajedničkog informacijskog sustava zemljišnih knjiga i katastra.

Sustav je korisnicima već donio mnoge koristi, s obzirom na to da je sada vrijeme potrebno za pristup podacima i uknjižbu znatno skraćeno, a građani na jednom mjestu mogu vidjeti vlasničku strukturu nekretnine i njen smještaj u prostoru.

Katastar je sustav koji bilježi fizičke podatke o nekretninama. Tu ćete pronaći podatke o granici zemljišta, katastarskoj čestici, površini i vrsti zemljišta. Iako katastar pruža važne informacije o parceli, on ne sadrži podatke o vlasnicima.

Gruntovnica je pravni registar u kojem su upisani podaci o vlasništvu i svim pravima vezanim uz nekretninu, kao što su hipoteke, služnosti ili tereti. Gruntovnica osigurava pravnu zaštitu vlasništva jer jedino upisom u gruntovnicu možete postati službeni vlasnik nekretnine i raspolagati s njom.

Koraci u prijenosu vlasništa



Sada kada razumijete osnovnu razliku između katastra i gruntovnice, vrijeme je da se upustimo u proces prenosa vlasništva. Postoji nekoliko ključnih koraka kroz koje ćete morati proći.

1. Potpisivanje kupoprodajnog ugovora


Prvi korak kada kupujete nekretninu je potpisivanje kupoprodajnog ugovora s prodavateljem. Ovaj ugovor mora jasno definirati sve uvjete - koliko ćete platiti, kada, i na koji način. To je ključni dokument koji osigurava da su svi detalji transakcije jasno postavljeni i da su obje strane saglasne.

U većini slučajeva, ovaj ugovor treba biti potpisan u prisustvu javnog bilježnika ili odvjetnika, što ga čini pravno obvezujućim. Bitno je da ugovor sadrži sve bitne informacije o nekretnini, poput adrese, katastarske čestice i površine, kako bi bilo potpuno jasno na što se odnosi transakcija.

I naravno, sve strane moraju potpisati ugovor u dobroj vjeri, jer je ovo temelj za sve daljnje korake, uključujući upis u gruntovnicu.

2. Prikupljanje potrebnih dokumenata


Kako bi prijenos vlasništva mogao biti službeno zabilježen, ovo su dokumenti koje morate prikupiti:

  1. Vlasnički list – dokument koji potvrđuje trenutnog vlasnika nekretnine i izdaje ga gruntovnica
  2. Katastarski izvadak – dokument koji pokazuje sve geografske i fizičke podatke o nekretnini
  3. Ugovor o kupoprodaji – ovjereni ugovor koji ste potpisali s prodavateljem
  4. Potvrda o plaćenom porezu na promet nekretnina – dokazuje da ste platili obavezni porez na nekretninu
  5. Dokumenti vezani uz financijske obveze (ako su relevantni), npr. potvrde o hipoteci


3. Podnošenje zahtjeva za upis u gruntovnicu


Kada ste prikupili sve potrebne dokumente, sljedeći korak je podnošenje zahtjeva za upis vlasništva u gruntovnicu. Ovo ćete učiniti tako da podnesete zahtjev općinskom sudu ili zemljišnoknjižnom odjelu, zajedno sa svim potrebnim papirima, kao što su kupoprodajni ugovor, katastarski izvadak i potvrda o plaćenom porezu.

Zahtjev može podnijeti bilo koja strana u transakciji, no obično je to odgovornost kupca, jer on postaje novi vlasnik nekretnine. Dakle, to je jedan od posljednjih, ali ključnih koraka na putu do toga da i službeno postanete vlasnik svoje nove nekretnine.

4. Plaćanje poreza na promet nekretnina


Kupnja nekretnine u Hrvatskoj podliježe porezu na promet nekretnina, koji iznosi 3% od kupoprodajne cijene. Prije nego što podnesete zahtjev za upis u gruntovnicu, potrebno je podmiriti ovaj porez. Naime, zahtjev za upis vlasništva neće biti prihvaćen bez dokaza da je porez već plaćen.

Zato, prije nego krenete s podnošenjem zahtjeva, pobrinite se da platite porez na nekretnine, a dokaz o uplati morat ćete priložiti zajedno s ostatkom potrebne dokumentacije.

5. Upis u gruntovnicu


Kada su svi dokumenti predani i porez plaćen, sljedeći korak je upis u gruntovnicu, koji zapravo formalizira prijenos vlasništva. Ovaj upis znači da ste službeno postali vlasnik nekretnine, a od tog trenutka ste zakonski prepoznat kao njezin vlasnik. Upis u gruntovnicu pruža vam pravnu zaštitu, jer je sada vaše vlasništvo potpuno potvrđeno u službenim registrima.

Za sam postupak upisa, ovisno o opterećenju zemljišnoknjižnog odjela, može biti potrebno 30 do 60 dana, no nakon toga možete biti sigurni da je nekretnina službeno vaša.

Zašto je važno upisati se u katastar i gruntovnicu?



Upis u katastar i gruntovnicu ključan je za vašu pravnu sigurnost kao vlasnika nekretnine. Iako ste možda već sklopili ugovor o kupoprodaji i platili cijenu nekretnine, tek kada je upis izvršen, postajete zakonski vlasnik.

Katastar daje detalje o fizičkim i geografski specifičnim karakteristikama nekretnine, dok gruntovnica potvrđuje vaše vlasništvo i pruža vam pravnu zaštitu. Bez upisa u gruntovnicu, ne možete službeno raspolagati nekretninom, poput prodaje, najma ili opterećenja hipotekom. Upis je, dakle, ključan da biste imali potpuno pravo na svoju nekretninu.



Prijenos vlasništva nekretnine kroz katastar i gruntovnicu je nužan pravni korak koji omogućuje sigurnost vlasništva i pravnu zaštitu vaših prava. Upis u katastar daje geografske i fizičke informacije o nekretnini, dok gruntovnica pruža pravnu sigurnost jer potvrđuje da ste službeni vlasnik. Iako proces može biti kompliciran, uz pravilnu dokumentaciju i razumijevanje postupka, možete osigurati nesmetano vlasništvo i raspolaganje nekretninom.

Trenutno popularno

Property image

Izabrao Regent / Real estate

Koje dokumente stranac mora imati za kupnju nekretnine u Hrvatskoj?

Hrvatska je posljednjih godina postala vrlo atraktivna destinacija za ulaganje u nekretnine, s obzirom na svoju ljepotu, povoljne cijene i razvijeno tržište. Mnogi stranci odlučuju investirati u nekretnine, no prije nego što krenu u kupovinu, često si postavljaju pitanja koji su točno uvjeti i dokumentacija potrebni za kupnju nekretnine u Hrvatskoj. Ovdje ...
Property image

Izabrao Regent / Real estate

Nove mjere kreditiranja u Hrvatskoj: Kako će utjecati na realizaciju stambenih kredita?

Od 1. srpnja 2025., na snagu stupaju nove mjere koje je Hrvatska narodna banka (HNB) uvela kako bi ograničila prekomjerno zaduživanje kućanstava. Mjere za cilj imaju smanjiti financijske rizike i osigurati stabilnost tržišta nekretnina, a posebno se odnose na gotovinske nenamjenske kredite. No, što to točno znači za sve vas koji razmišljate o kupnji ...
Property image

Izabrao Regent / Real estate

Što je predugovor o kupnji nekretnine i kada se koristi?

Pronašli ste idealan stan ili kuću, cijena vam odgovara, pregovori s prodavateljem idu dobro i onda vas iznenadi činjenica da morate potpisati predugovor prije nego što dođe do konačne kupnje. Mnogi nisu svjesni koliko je ovaj dokument važan i kako vam može biti od pomoći prilikom kupoprodaje. Kada se odlučite na kupnju nekretnine, predugovor je dokument ...
Property image

Izabrao Regent / Real estate

Etažiranje: Što je, zašto je važno i kako se provodi?

Prodali bi nekretninu, ali nemate etažno vlasništvo? Ili ste odlučili kupiti takvu nekretninu, ali vam banka ne može dati stambeni kredit? Kako bi izbjegli takve i slične pravne i administrativne zavrzlame, saznajte zašto kao vlasnik nekretnine morate imati upisano etažno vlasništvo i kako uopće provesti etažiranje i upisati se u zemljišne knjige. Š to ...